Kniepijn

Een zeer korte tip. Maar een hele belangrijke. Veel atleten hebben last van de knieën. Dat kan gedeeltelijk komen door spierverzwakking of een niet optimale loopbeweging. En ze gaan daarmee aan de slag om het op te lossen. Vaak starten ze met spierversterkende oefeningen. En nu opgelet. De knie is een gewricht. Als je dus aan de slag gaat met oefeningen om de spieren rond het gewricht te versterken, ontlast dan het gewricht zelf. Het gewricht zijn beentjes, kraakbeen, collageenstructuren en als je verzwakt bent, komt die pijn vermoedelijk van het gewricht zelf. Door de spieren te versterken zonder het gewricht tijdens de oefeningen te ontlasten, maak je het dus erger. Daarom bv. bij éénbenige squad ondersteun met je armen de beenbeweging door een stoel te gebruiken waarop je steunt. En zo bouw je geleidelijk op totdat je het zonder handen/begeleiding kan doen.

Spierversterking trainen nooit zonder gewrichten te ontlasten.

Gewrichten kunnen stijf worden. Of je dan spieren traint of niet verbetert vaak de klachten die je ondervindt niet. Soepelheid van gewrichten kan je trainen. Begin bij voorkeur een trainingsschema voor spierversterkende oefeningen met het losmaken van gewrichten of beter mobiliteitswerk.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.